Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

maandag 2 maart 2009

Start van een idioot project

Ik ga alle cakes uit het kookboek "Les cakes de Sophie" van Sophie Dudemaine bakken.
Waarom zou je dat in godsnaam willen doen? Goeie vraag!
Een moment van verstandsverbijstering is de beste en meest logische uitleg, maar.....

Ken je het boek Julie&Julia van Julie Powell? Echte chicklit waar ik normaal met een grote boog omheen loop. Het boek viel me eigenlijk alleen op vanwege de omslag. Een mintgroene achtergrond met daarop een grote garde waar lichtgele romige mayonaise vanaf druipt. Een niemandalletje, typische amerikaans, enorm overdreven en niet echt een aanrader, maar het basisgegeven vond ik wel heel leuk. De hoofdpersoon Julie heeft zich voorgenomen om in een jaar tijd alle recepten uit de "Kunst van het Koken" te maken. Dit is een mega-dik klassiek kookboek, dat ook bij mij in de kast staat en waar ik om precies te zijn 1 keer een gerecht uit heb gemaakt.

Nou gaat zo'n groot project mij een stap te ver, want laten we eerlijk zijn, ik heb ook nog wel wat anders te doen, maar een afgeleide variant leek me wel leuk. Gewoon eens echt alle recepten uit een kookboek maken. Maarja welk kookboek dan? Ik wilde een boek met toegankelijke recepten, want ik sta eerlijk gezegd niet te springen om, in navolging van Julie, niertjes of hersenene te moeten bereiden of kreeft levend in stukken te moeten scheuren....


Eigenlijk zocht ik een Frans kookboek, want over twee maanden open ik - na ruim een jaar verbouwen - samen met mijn vriend Arjan een chambres & table d'hôtes in Zuid-west Frankrijk. Niet echt een handig tijdstip dus om er nog een projectje bij te verzinnen zou je denken. Klopt, maar toch is het niet geheel onlogisch.

Toen schoot ineens het kookboek "Cakes van Sophie" me te binnen.
Recepten voor zowel zoete als hartige cakes en die kunnen we straks uitstekend gebruiken als lekkernij voor bij het ontbijt, koffie of aperatief. Bovendien zijn de recepten niet extreem tijdrovend, wat voor mij nog een fijne bijkomstigheid is.

De schrijfster van het boek, Sophie Dudemaine, is zeer bekend in Frankrijk.
Zij brak door met haar kookboek "Cakes de Sophie", maar heeft inmiddels vele kookboeken op haar naam staan. Ook in NL en Engeland zijn haar boeken bestsellers. Wat Sophie runt zelf trouwens ook een chambres d'hôtes. In Normandie.

Een cakeproject dus. Ik heb er zin in.
Ga om te beginnen eerst maar eens een cakeblik aanschaffen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten