Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

zondag 2 augustus 2009

Cake 24: Cake au lapin, aux pruneaux et au cresson

Dit recept is gemaakt met echt typisch Franse ingredienten. Konijn eten ze hier even vaak als kip en wij hebben het ook regelmatig op het menu staan - lapin à la moutarde bijvoorbeeld. Heerlijk, al zeg ik het zelf.

Voor dit recept heb ik rables de lapin nodig.. Hmmm? rables?? Ik pak het woordenboek er maar weer eens bij. Rable blijkt rug te betekenen. Ik ben benieuwd of ik dat kan krijgen in de supermarché. Konijn is over het algemeen is stukken gehakt en vervolgens bijeen verpakt inclusief het kopje. Daar kan ik maar niet aan wennen, maar ach. Een heel konijn kopen lijkt me wat overdreven. Ik heb 200gr konijnenrug nodig. Na wat speurwerk kom ik erachter dat rables ook los worden verkocht.

De konijnenrug moet je ontbenen en dan hou je een klein beetje konijnenvlees over; Dat moet je in kleine stukjes snijden en even bakken. Pruimen in stukjes erbij en de waterkers en even sudderen. Dit door het cakebeslag voor hartige cakes spatelen (cakebeslag met gruyere kaas erdoorheen dus). 45 minuten in de oven en klaar om geproefd te worden.

Het oordeel van de gasten is unaniem. Prima, maar niet heel bijzonder. Zeker gezien de hoeveelheid werk - ontbenen etc - is deze cake geen hoogvlieger. Smaak is aan de flauwe kant - konijn valt weg tegen de pruimen en waterkers zorgt voor een leuk kleurtje, maar voegt niet heel veel toe aan de smaak. Sorry Sophie - deze cake maken we niet meer - veel te bewerkelijk met minimaal resultaat.

Oordeel cake/recept 24:
Smaak: Ingredienten klinken in theorie leuk, maar de uitwerking valt tegen. Flauwe cake, waarbij de pruim overheersend is en de konijnsmaak niet te achterhalen is. Als je deze cake wilt maken dan adviseer ik je om de verhoudingen tussen de ingredienten grondig aan te passen en een grote hoeveelheid verse kruiden toe te voegen om hem wat spannender van smaak te maken.
Bereiding; Lang. Ontbenen van konijnenrug kost wel even tijd.
Cijfer: 5,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten