Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

maandag 28 maart 2011

Cake 108 & Cake 109: Cake à l'andouille + ....

'Weet wat je eet' Hmmmm. Soms liever niet. Dit zijn de gevreesde recepten. Toen ik aan dit cakeproject begon was ik al bang voor dit soort ingredienten. Ingewanden. De Fransen zijn er dol op - een ware delicatesse. Tja, over smaak valt niet te twisten denk ik dan maar.

'Andouille' is een dikke varkensworst, gemaakt van goed eetbare delen van de ingewanden - hals, kop, hart en maag. Hallo,....ben je daar nog? Of inmiddels afgehaakt?Je begrijpt misschien wel dat ik niet stond te popelen om hiermee te werken. Wat sportieve gasten gaven afgelopen september (toen ik de cakes wilde gaan bakken) aan wel als proefpersoon te willen fungeren. Een soort 'try before you die' instelling, die ik bewonder.

Om maar gelijk van de ellende af te zijn heb ik zowel het hoofdrecept als de aangegeven variant in één keer gebakken. Dus de volgende twee horror-cakes stonden op het programma:
Cake 108: Cake à l'andouille, à la tomate et a l'oignon
Cake 109: Cake à l'andouille et au camembert

Tja, wat zal ik ervan zeggen. De cakes zijn eetbaar. Alleen jammer van de andouille:-) Ik moet wel zeggen dat we enorm gelachen hebben met het proeven. Durf jij...durf jij.... Sorry Sophie, ik snap heel goed dat de Franse markt goed heeft gereageerd op deze recepten, maar voor sommige buitenlanders (lees voor ons en onze gasten) is dit geen topper. Deze 2 cakes zal ik in ieder geval nooit meer maken. Hopelijk is de volgende cake weer een beetje 'normaal'.

Oordeel Cake 108 + Cake 109
Smaak: Eetbaar en daar is ook werkelijk alles mee gezegd. Cake 108 was een stukje beter dan 109, want de tomaat en ui konden de smaak van andouille een beetje verzachten.
Bereiding: 15 min - hebt even nodig om de ingredienten en kruiden op elkaar te laten inwerken
Cijfers: Cake 108: 5,5 Cake 109: 5

1 opmerking:

  1. Vorig jaar heb ik op een zomerfeest andouilles gegeten, ik snap nu waarom ik het nooit eerder geprobeerd had, en ook NOOIT meer ga eten. Over het algemeen eet ik alles op wat ik voor m'n neus krijg en probeer ik veel, maar dit was me echt een stap te ver. Dapper dat je deze cakes ook gemaakt heb!
    groeten,

    BeantwoordenVerwijderen