Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

maandag 29 juni 2009

Cake 15: Cake sans beurre

Goh, een cake zonder boter. Gezien het gehalte aan boter dat ik normaal in de recepten van Sophie tegenkom ben ik erg benieuwd naar deze cakevariant. Supersimpel recept. Eigelen, zetmeel, bloem en suiker door elkaar mengen -je krijgt dan een stug deeg -een beetje niveau deeg voor een taartbodem.

Vervolgens klop je de eiwitten stijf - met mijn super kitchenaid is dat nog steeds een feest.
De eiwitten vervolgens rustig door het stugge deeg spatelen. Langzaam maar zeker krijgt het mengsel weer de dikte zoals ik gewend ben uit de eerdere recepten (pfeeww, dacht dat ik het alweer helemaal verkeerd had gedaan) en dat stort je in de vorm.

Uurtje in de oven en je krijgt een prachtige cake....Alleen hij zakt wel heel snel in als hij uit de oven komt. Ziet er dus niet zo uit als op het plaatje in het boek Sophie. Hmm.. zal wel weer een fijn staaltje foodfotografie zijn geweest. Als hij maar goed smaakt en dat is gelukkig het geval. Super luchtig en je mist de boter absoluut niet. Een echte aanrader!

Oordeel Cake/Recept 15:
Smaak: Superluchtige cake met een fijne structuur en héél toegankelijk. Dat dan ook eens geen boter is toegevoegd geeft je het gevoel dat je best een 'gezonde' cake zit te eten (jammer dat er een enorme hoeveelheid suiker in verwerkt is en je gevoel dus volledig onterecht is, maar ok)
Bereiding: Makkelijk - alleen het stijfkloppen van de eiwitten kost even tijd
Cijfer: 7,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten