Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

maandag 29 juni 2009

Cake 16: Cake au chocolat noir fondant

Gelijk door naar cake 16.
Deze cake heb ik vorige week gemaakt voor één van mijn beste vriendinnen. Zij was hier namelijk een weekje met vakantie en ook nog eens jarig. Dubbel feest dus. Nou weet ik dat zij dol is op chocola - en had al gezien dat een chocolade cake de volgende cake was die aan de beurt zou zijn (ja, inderdaad stiekem vooruit gekeken).

Heel makkelijk te maken - wederom. Misschien komt dat ook, omdat wij regelmatig chocolademousse maken en dus altijd chocolade paletten in huis hebben - die moeten namelijk au bain marie worden gesmolten en door het cakemengsel worden gespateld.

Ook vond ik het opvallend dat Sophie in dit recept ineens een yoghurtje toe heeft gevoegd aan de ingredienten. Deze cake hoeft maar 35 minuten in de oven en ook dat is nieuw voor mij.

Prachtige cake en smaak was ook goed. Wel iets aan de droge kant, terwijl hij volgens Sophie nog wat smeuig moet zijn van binnen. Nou weet ik niet zo goed wat ik me erbij voor moet stellen als Fransen ' smeuig' zeggen, want alle gebakjes en taarten zijn naar mijn mening hier gortdroog.
Wel ok dus, maar misschien kan hij nog wat worden aangepast, zodat hij ook smeuig is naar mijn Hollandse maatstaven.

Oordeel cake/recept 16:
Smaak; Structuur is iets te droog, maar cake ziet er prachtig donkerbruin uit. Een echte chocoladecake. Prima van smaak, maar mag van mij dus best wat smeuiger. In iets aangepaste versie voor herhaling vatbaar.
Cijfer: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten