Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

dinsdag 21 juli 2009

Cake 21: Cake à la pate d'amandes et à la fleur d'oranger

Een hele mond vol; de naam van deze cake. Zoals aangegeven stond ik niet te springen bij dit recept. De reden: Ik hou niet van amandelspijs. Banketstaven en paasstollen zijn aan mij niet besteed tot grote vreugde van de rest van mijn familie -des te meer kunnen zij opsnoepen.

Ik in de supermarché op zoek naar de amandelspijs. Niet te vinden! Eerst gezocht bij de schappen voor taartbenodigdheden - daar vond ik vorige keer nog die prachtige kant-en-klaar zakjes met kokos- NIETS. Dit keer heeft Sophie blijkbaar weer de geest gekregen om iets origineels te verzinnen (voelde zich waarschijnlijk schuldig over haar vorige 'pre-fab' recept) en daarvoor moet ik nu boeten en als een ware Sherlock Holmes die hele winkel strippen. Het winkelmeisje. Die weet het vast: Misschien bij het snoepgoed? Carambars, chocola en gummibeertjes te over, maar amandelspijs ho maar. Godsamme.

Waarom moest ik ook zo nodig het kookboek van voor naar achter doorwerken? Tegen kerst is amandelspijs overal verkrijgbaar. Ik begin het somber in te zien en stiekem te verzinnen hoe ik de regels, die ik mezelf gesteld heb, wat creatief om kan buigen.

Twee dagen later zie ik bij de groothandel plotseling amandelspijs liggen- een hele kilo wel te verstaan. Hoeveel heb ik nodig? 170 gram. Ik weet nu wel waar ik moet zoeken - ligt blijkbaar bij de gedroogde vruchten - en daar had ik nog niet goed gekeken. Bij mijn eerstvolgende bezoekje aan mijn eigen vertrouwde supermarché ligt een staafje amandelspijs inderdaad netjes naast de zakjes gedroogde abrikozen - eindelijk! Wel is het driekleuren - roze/groen:wit: jammer dan.

Thuisgekomen gelijk de cake gebakken. De amandelspijs kruimel je in kleine stukjes en laat je vervolgens met de eieren vijf minuten mixen. Er ontstaat een romige massa. Geen roze/groene stukjes meer, gewoon netjes lichtgeel. De rest van het cakebeslag maken zoals bij alle zoete cakes. Een eetlepel oranjebloesemwater erbij (had ik toevallig wel in mijn voorraadkast staan - logisch) Amandelschaafsel erover en 40 minuten in de oven.

Resultaat: Verbluffend. Geen smeuige amandelstaaf binnenkant, maar gewoon een stevige cakestructuur. En dan de smaak. Heerlijk, ik kan niet anders zeggen. Ik was bevooroordeeld en ben blij dat ik dit recept heb gemaakt. Dit is amandelsmaak zoals hij moet zijn. Ook onze gasten zijn het met me eens: dit is echt een topcake..

Oordeel Cake/Recept 21:
Smaak: Fantastisch. Een heerlijke amandelcake, waarbij de smaak niet te overheersend is.
Bereiding: Als je amandelspijs voorhanden hebt, vrij eenvoudig.
Oordeel: 9-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten