Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

vrijdag 6 maart 2009

Cake 1: Cake au Saumon et a l’oseille / poireaux

Gelijk bij het eerste recept al problemen. Prima, dat schiet lekker op. Waarom doe ik dit ook al weer? Van de hoofdrecepten luidt het eerste recept ‘Cake met zalm en zuring’. Waar haal ik in godsnaam zuring vandaan ? Dat hebben ze niet bij onze hypermarché. Door mijn Franse versie van het kookboek kon ik trots op de markt om "oseille" vragen, maar niemand had het spul. In verband met de verbouwing heb ik echt geen tijd om verder te zoeken. Bedankt Sophie! Voor deze onmogelijke combi zo aan het begin van mijn project. Een start met een simpele vanillecake had ook leuk geweest … Ok, niets aan te doen, gelijk maar over naar plan B. In één van de varianten op het hoofdrecept is de ‘zuring’ vervangen door ‘prei’. Doen we die. Die zuring, die ga ik wel in mijn eigen moestuin kweken, komt wel… (goede instelling; dat wordt nog lachen als ik zo doorga )

Deze eerste cake ga ik maken zonder mooie en vooral handige keukengadgets. Sophie geeft aan dat zij zelf heel graag de Kitchenaid gebruikt. Nou heb ik toevallig een kitchenaid, een fantastische rode en ik ben er ook helemaal dol op..MAAR.. dat kreng zit nog ergens in een verhuisdoos en komt pas eind maart naar Frankrijk. Dus gewoon met een handgarde dan maar. Kan ook. Gaat eigenlijk best prima, ware het niet dat het meel/ei mengsel in mijn garde blijft klonteren en ik kan niet te hard op de rand van de schaal kloppen om die eruit te slaan. Die schaal is namelijk nogal oud met een enorme barst erin. Ligt straks mijn hele mengsel op de vloer. I don’t think so. Rustig blijven roeren dus en in kleine beetjes de olie en warme melk toevoegen. Waarom de melk warm moet zijn is mij overigens een raadsel. De klonten blijven in het begin nog in mijn garde hangen maar met veel geduld (niet mijn sterkste punt) en na de nodige frustratie (ben ik wel heel goed in) ontstaat toch een mooie gladde massa. Dit moet VEEL sneller kunnen. Dat pakken we bij de volgende cake even anders aan.


Als hij uit de oven komt, ziet hij er in ieder geval prachtig uit. Van Sophie moet je hartige cakes eerst helemaal laten afkoelen. Als je hem vervolgens wilt eten moet je hem in de oven weer even opwarmen. Ok, als zij het zegt…


Oordeel Cake/Recept 1:

Smaak:
Prima, niet slecht voor een eerste cake. Structuur is goed;niet te droog. Cake ziet er mooi uit met leuke stukjes roze zalm, prei valt een beetje weg. Smaak ok, maar niet heel bijzonder
Bereiding:
Eenvoudig, maar door eigen stommiteit onnodig lang
Cijfer:
6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten