Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

zondag 8 maart 2009

Cake 2: Cake aux Saint-Jacques et au parmesan

Na het proeven van cake 1 sta ik niet echt te springen om weer een cake met vis/schelpdieren te maken, maar ok. Het restant van cake 1 konden we gelukkig kwijt aan onze bouwvakkers, want ik zag het niet zo zitten om vier dagen lang zalmcake te eten. Man wat was die cake machtig; een plakje volstaat als complete avondmaaltijd.

Vandaag tijd voor recept nummer 2; Cake aux Saint-Jacques et au parmesan. Nou vind ik persoonlijk coquilles echt heerlijk, maar dan wel puur. Gewoon heel even snel dichtschroeien op de grill en that's it. Glas witte wijn erbij en ik ben een tevreden mens. Ze in een cake verwerken is een heel ander verhaal. Staat me echt helemaal niet aan. Dit recept lijkt me echt niks en ik had het normaal gesproken zeker nooit gemaakt. Ook Arjan, zowieso al niet een onwijze visliefhebber, geeft bij voorbaat al aan dat hij dit keer echt maar een heel klein stukje wil.

Het begint al goed. Zodra ik de vershoudzak met zojuist aangeschafte coquilles open (vind het trouwens best zonde om zulke ingredienten in een cake te verwerken..) staat onze luie rode kater Johan als een gek om mijn benen te draaien. Nou ben ik de lulligste niet en besluit om hem ook een klein stukje te geven. Ik moet de coquilles toch in vieren snijden. Tot mijn grote verbazing is het enthousiasme van meneer ineens ver te zoeken en het stukje blijft onaangeroerd in zijn bakje liggen.Hmmm....slecht voorteken.

De coquilles moeten van Sophie even snel worden aangebakken met wat kerriepoeder. Vervolgens prei smoren en uiteindelijk door het cakedeeg mengen samen met de geraspte parmezaanse kaas.

Cakedeeg maken ging trouwens een heel stuk sneller vandaag (gelukkig!). Eerste gedeelte met een gewone vork i.p.v. met een garde en dat roerde veel makkelijker. Toen de klontjes verdwenen en het deeg elastischer werd kon ik overschakelen op de garde. Een kind kan de was doen.

Oordeel Cake/Recept 2:

Smaak;
Sorry Sophie, maar de coquille hoort echt niet thuis in een cake. Deze cake vonden wij, Arjan en ik, niet lekker. Ik zal hem dus in ieder geval nooit meer maken...Helaas. Op naar de volgende...
Bereiding;
Twintig minuutjes werk; ik moest de baarden (oranje deel) van de coquilles nog verwijderen en ze goed schoonmaken; daarna bereiden en de prei smoren. Duurde wel eventjes. Cakedeeg was zo gemaakt - heb ik nu onder de knie.
Cijfer; 2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten