Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

zondag 15 maart 2009

Cake 4: Cake aux lardons et aux pruneaux

Vandaag staat recept nummer vier op het programma. Lekker voor de zondagmiddag - even een kort rustpuntje in onze verbouwing. Dit recept is het betere werk. Een cake met spekjes en stukjes pruim. Een prima combi. Al helemaal omdat hier bij ons de allerlekkerste pruimen, die uit Agen overal verkrijgbaar zijn( Agen ligt 160 km verderop; naar Franse maatstaven is dat
'nabijgelegen' ). Gelukkig hoef ik in het recept maar 80 gram pruimen te verwerken; de rest van het bakje had ik namelijk al in no-time opgesnoept. Zooo lekker!!


Arjan kwam even binnenlopen (is op het moment onze toekomstige keuken aan het bouwen in het hoofdhuis - wij verblijven nu nog even in een van onze gastenkamers) toen de cake in de oven van mijn 'kampeer keuken' stond te bakken en vroeg wat er zo lekker rook. Kijk, dat is nou een goed teken. Komt door de spekjes die erin verwerkt zitten denk ik, maar moet zeggen dat de kamer inderdaad bijzonder lekker ruikt...


Oordeel Cake/Recept 4:

Smaak;
Mooie cake om te zien; spekjes en pruimen vormen een mooi contrast met het zachtgele deeg.
Geur tijdens het bakken van deze cake is echt om van te watertanden. Wat mij betreft zou de verhouding tussen spekjes en pruim gelijk mogen worden getrokken. Sophie is duidelijk een grotere liefhebber van spek dan pruim. Dit is echt een cake die ik zo aan onze gasten zou voorschotelen bij een aperitief. Ik ben ook heel benieuwd naar de bij dit hoofdrecept aangegeven variant (spek, pruim en stukjes walnoot).
Bereiding;
Eenvoudig; enige lastige aspect is dat je de verleiding moet weerstaan om het hele bakje pruimen niet in een keer gewoon helemaal leeg te eten....
Cijfer; 8-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten