Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

dinsdag 17 maart 2009

Cake 5: Cake a l' orange

Vandaag staat cake nummer 5 op het programma; cake met sinaasappel. De eerste zoete cake tijdens dit project. Ik heb een waanzinnig lekkere sinaasappel gekocht (zo eentje die ze speciaal per stuk verpakken).

Als ik de hoeveelheden aan suiker en boter in het recept zie dan moet dit wel een HELE lekkere cake worden. Hoe zou Sophie dat doen vraag ik me ineens af? Zij ziet eruit als een vrouw met normaal postuur. Zou ze alleen maar muizenhapjes nemen? Hmmm, moet ik toch eens over nadenken. Ik neem elke keer minstens 1 goede plak - moet het toch goed proeven - maarja, als ik zo 120 cakes doorga dan weeg ik aan het einde van dit project zelf ook 120 kilo. Dat is toch niet helemaal de bedoeling.

De bereiding van deze cake loopt niet helemaal soepel. Suiker met eieren kloppen totdat het mengsel 'blanchisses... ehh ?? Blanche is wit - zo slecht is mijn Frans nou ook weer niet- maar na minuten als een gek kloppen (met de hand) is het mengsel toch werkelijk geen spatje minder geel geworden. Ik gebruik toch echt een supergarde en sta niet lafjes een beetje door het mengsel te aaien; nee dit is echt het beter klopwerk. Het recept verder doorlezende - altijd vooraf doen Lies, maar nee niet nodig; dit is tenslotte al mijn 5e cake, ik weet intussen wel hoe het werkt; laten we nou vooral niet gaan doen alsof het hier hogere wiskunde betreft - blijkt dat er ' gesmolten' boter doorheen moet... Met een hand gris ik een klein steelpannetje tevoorschijn, ondertussen met mijn andere hand het nog-steeds-ontzettend-gele mengsel doorkloppend en zet het met de klonten boter erin (die had ik gelukkig al wel vooraf klaargezet) op een zacht pitje.

Als alle boter gesmolten is en mijn mengsel nog steeds geel (grrr...) besluit ik om toch gewoon verder te gaan met het recept en de bloem toe te voegen - dan wordt het vanzelf witter, is vast ook ok.

Vervolgens moet de sinaasappel worden geraspt en daarna het sap persen. Iets te enthousiast met de rasp; ik neem ergens in het proces ook een stukje vel van mijn duim mee - shit, shit, shit - even snel een stukje keukenrol eromheen (onmisbaar in je keuken-in ieder geval in die van mij) en hup weer door. De sinaasappel uitpersen doe ik met zo'n handig handpersje - ideaal voor dit soort klusjes - het sap bijt lekker in mijn opengehaalde duim - prima. Zou Sophie dit soort dingen nou ook hebben, of staat zij supercool ( lees: zonder cakeklodders op haar kleren, een zweetsnor en opengehaalde vingers) in haar keuken even deze receptjes uit haar hand te schudden?

Geraspte schil en sap vervolgens rustig door het cakedeeg spatelen en de oven in ermee.
Ik ben nog iets vergeten, maar wat......?

Vorige keer waren het echt de spekjes die de lekkere geur tijdens het bakken teweeg brachten. Ik had die nu namelijk ook verwacht, maar dat viel een beetje tegen. Wel lekker hoor, maar haalt het absoluut niet bij het vorige recept wat dat betreft.

Zodra ik de cake uit de vorm wil halen weet ik ineens wat ik vergeten ben; Ik heb de vorm niet ingeboterd en met meel bestoven. Bij de hartige cakes is dit namelijk niet nodig; bij de zoete cakes overduidelijk wel. Staat ook gewoon aangegeven bij het recept - overheen gelezen - gewoon dom dus. Op het moment dat ik hem uit de vorm probeer te kloppen, komt een deel van het midden eruit zetten. Dit ziet er dus niet uit - lekker Lies! Smaakt goed, maar valt wel een beetje uit elkaar - zou dat komen doordat ik het 'blanchisse' onderdeel niet goed heb uitgevoerd.?

Oordeel Cake/Recept 5:

Smaak;
Goed; Sinaasappel proef je wel, maar absoluut niet overheersend; gewoon een lekker smaak accentje. Structuur is niet goed. Hij brokkelt veel te makkelijk uit elkaar - moet echt een beetje stugger (lig niet aan het recept, maar aan mijn bereiding)
Bereiding;
Op zich prima, maar wederom door eigen stommiteit te lang.
Cijfer;
7,5

2 opmerkingen:

  1. Hilarisch! Hier hebben Jeroen en ik smakelijk om zitten lachen. Enne... ik heb Sophietje eens even opgezocht op Google, maar soms is ze slank (nou ja, normaal) en soms wat minder slank. Dan heeft ze waarschijnlijk net weer een kookboek achter de kiezen. Enfin... bak ze en geniet nog even van jullie laatste "vrije" dagen voordat het seizoen weer begint! Groetjes, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoihoi,

    gisteren deze cake gemaakt. ik had alleen de ingrediënten uit het boek van de bieb overgenomen, niets over wit kloppen etc. opgeschreven, dus ik heb gewoon alles in een keer in de kom gedaan, geklopt met de elektrische mixer, vloeibare boter uit een fles gebruikt (wat een uitkomst vind ik dat, geen smelten enzo meer, heerlijk!). Alles door elkaar, daarna sinaasappelsap erdoor en de sinaasrasp. het resultaat was een heel fijne cake (veel fijner dan de "normale" Nederlandse cake), met een heel lichte sinaasappelsmaak.
    Ga je nog verder met je project? ik zit met spanning te wachten op de beschrijving van de laatste 20!
    hartelijke groeten,
    Tonia

    BeantwoordenVerwijderen