Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

zondag 22 maart 2009

Cake 6: Cake à la Banane

Ik ben vandaag in een wat opstandige bui. Dan werkt het feit dat je netjes recept voor recept aan het bereiden bent van een cake kookboek niet echt lekker mee. Cake 6 staat op het menu en voor de afwisseling stelt Sophie voor om deze cake in een leuke vorm te bakken; die van een konijn bijvoorbeeld. Nou, helaas Sophie, dat gaat hem niet worden. Ik heb echt geen zin om de omgeving af te gaan struinen voor leuke cakevorms. Zijn namelijk in de laatste 5 weken voor de opening van onze chambres d' hotes aangekomen - zit nogal in de stress ivm alle werkzaamheden die hier nog moeten plaatsvinden voordat we gasten kunnen ontvangen - mijn hoofd staat niet zo naar vrolijke konijntjes of teddyberen of enigerlei ander geneuzel - gewoon de rechttoe rechtaan cakevorm; leuk genoeg.


Gisteren tijdens het boodschappen doen snel een tros bananen in mijn mandje gegooid. Ik wist dat ik een cake met banaan ging bakken, was recept vergeten door te nemen, en dan had ik er in ieder geval genoeg. De rest van de ingredienten had ik vast nog in huis. Oeps, niet dus.. De demi-sel boter (die ik in de koelkast speciaal apart leg voor dit cakeproject) bleek toch wel heel erg op te zijn.... Nou ja, niets aan de hand; dan neem ik gewoon de andere boter. Wat maakt dat nou uit? In het recept staat dat ik 170 gr demi-sel boter nodig heb (ik blijf me verbazen over die hoeveelheden, maar ok - dan maar een magnum ijsje minder deze zomer - zit ook zo ongeveer een pakje boter in heb ik ooit eens ergens gelezen). Ik leg het gevonden klompje van de gewone roomboter op de weegschaal; net aan 115gr. Shit! Ik duik dus nogmaals mijn kampeerkoelkastje in en schuif de inhoud meerdere keren heen en weer in de hoop nog ergens een vergeten klontje boter in een verfrommelde verpakking te scoren. Helaas.


Het is zondag en dan zijn hier alle winkels gesloten. Hmmm, dilemma. Morgen bakken of gewoon roeien met de riemen die ik heb? Ik kies voor het laatste, want morgen moet ik muurtjes tegelen in één van de gastenbadkamers en ik vrees (lees: weet absoluut zeker) dat ik aan het eind van de dag geen puf meer heb om nog even een cake uit mijn mouw te schudden.


De bananen moeten even in plakjes met wat suiker op zacht vuur een beetje karameliseren en afkoelen, voordat ze door het cakemengsel worden geschept. Om dezelfde fout als vorige keer te voorkomen heb ik gelijk bij het begin van de bereiding van deze cake de vorm vast ingevet (toen was er nog maar 110 gr boter over voor het cakebeslag) en met bloem bestoven. Hopelijk komt de cake dan deze keer wel enigszins normaal uit de vorm.


Oordeel Cake/Recept 6:


Smaak;
Structuur van de cake is goed en dankzij het inboteren/bestuiven van de cakevorm kwam hij perfect uit de vorm; Alleen geen mooie ronde schijfjes banaan in de cake, maar donkere plekjes - dat is jammer. Daardoor lijkt het, als je niet weet dat er banaan in zit, alsof de cake niet goed gaar is. Bij het doorsnijden van de cake blijkt dat de banaanpartjes zich met name aan de onderkant van de cake bevinden. Zijn waarschijnlijk naar beneden gezakt en zijn door het karameliseren naar mijn smaak wel erg zacht geworden. Een volstrekt onnodig onderdeel van het recept naar mijn idee -voegt niets toe; de cake is al zoet genoeg van zichzelf Ik zou de plakjes banaan de volgende keer gewoon gelijk - zonder verdere poespas- door het cakemeel roeren. Merk trouwens niets van het feit dat ik minder boter heb gebruikt, dus dat is goed nieuws; Smaak is wel ok, maar Arjan en ik vinden het allebei een beetje een gewone cake alleen dan met een wat weeïge smaak. Is dat misschien de reden dat je naar de cakeblik in de vorm van een konijn grijpt Sophie? Om het geheel nog een beetje op te leuken? Helaas; wat ons betreft is deze cake niet zo'n succes. De vorige cake (met sinaasappel) was echt veel smakelijker.
Bereiding;
Eenvoudig; karameliseren van de banaan echt onnodig en gaat eigenlijk ten koste van de smaak
Cijfer;
6,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten