Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

dinsdag 19 mei 2009

Cake 13: Cake à la patate douce

Zo eindelijk weer eens een klein momentje gevonden om een berichtje te typen.

Afgelopen weekend heb ik deze 13e cake gemaakt en het is de eerste waarvan ik moet bekennen dat hij is mislukt. Te gehaast is denk ik het grote probleem.


Zijn nu natuurlijk net gestart met ons eerste seizoen en klussen ons tussen de ontvangst van gasten door helemaal suf om alles af te krijgen. Aanstaande zondag zijn we voor het eerst helemaal volgeboekt en dat legt wel even wat druk op het klusniveau. Komt allemaal goed!


Terug naar het recept. Sophie - je bent nu echt op dreef aan het komen... Dit recept is echt helemaal geweldig. Niets geen standaard gebeuren. Dit is het type recept waarvoor dit project nu al zijn toegevoegde waarde voor mij heeft bewezen. Wie gaat er nou in godesnaam een cake maken van zoete aardappel en in rum gewelde rozijnen? - briljant - kom er maar eens op.

Eerst in onze sterke drankvoorraad, die toch vrij indrukwekkend is, tevergeefs gezocht naar een fles rum. Even in de verleiding gekomen om de rum te vervangen door één van de wel aanwezige dranken, als calvados of iets dergelijks, maar voelde me toch verplicht om de juiste weg te gaan. Gewoon het recept volgen Lies - Als je het doet...bla,bla,bla.


Zoete aardappelen koken en vervolgens tot puree prakken, dan de overige ingredienten toevoegen, waaronder de in rum geweekte rozijnen en paprikapoeder. Het rook allemaal heerlijk en nee dat kwam echt niet omdat ik vast uitvoerig de rumrozijnen aan een keuring had onderworpen - je moet toch weten wat je in je cake stopt.
De cake kwam de oven uit en zag er prachtig uit. Lichtoranje met bruine vlekjes.



Toen kwam het moment dat ik hem uit de vorm wilde kloppen. Eén grote kleverige bende. Echt niet normaal. Ik kon niet eens één normaal plakje snijden. Smaakte overigens wel FANTASTISCH. Alleen kon ik het niet op een schaaltje aan onze gasten serveren bij een aperitief, want het zag er een beetje dubieus uit - zo'n oranje puddingachtige massa. Hier proef maar - echt héééérlijk. We willen de gasten wel graag nog een keertje terugzien natuurlijk.Deze keer bleef de cake - of wat ervoor door moest gaan - dus in de keuken.


Waarschijnlijk zit mijn fout in de geklopte eiwitten - die moeten natuurlijk hartstikke stijfgeklopt zijn. Ik heb het met de hand gedaan - misschien toch niet goed genoeg - hoewel het er stevig en goed uitzag.

Of misschien had ik het pureemengsel eerst helemaal af moeten laten koelen, voordat ik het verder verwerkte in de cake? Daar staat in het recept van Sophie helaas niets over.


Bovendien worden in dit recept de rozijnen geweekt in water waaraan rum is toegevoegd. Volgens mij is het nog lekkerder om ze gewoon alleen in rum te weken, want dan is de smaak nog sterker (en nog steeds niet waanzinnig overheersend in de cake als geheel)

Oordeel Cake/Recept 13:

Smaak: Heerlijk en zeer origineel. Dit is nou echt zo'n recept dat je echt een keer moet maken. Tot nu toe is deze, ook al is hij compleet mislukt mijn favoriete recept tot nu toe. Waarom? Onverwachte combi; dit is nou echt een origineel recept, wat je niet verwacht en dat is leuk. Mits goed klaargemaakt is dit naar mijn bescheiden mening echt een topcake.

Bereiding; Lang, want volgens mij kan je de aardappelpuree het beste eerst helemaal af laten koelen voordat je de cake verder afmaakt en bovendien kan je de rozijnen dan lekker lang laten weken in de rum.

Cijfer: 7,5 (door mijn falende bakkunst), maar kan uitgroeien naar een dikke 9

Geen opmerkingen:

Een reactie posten