Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

dinsdag 7 juli 2009

Cake 18: Cake aux anchois, aux tomates et aux olives noires

Hmmm, weer een cake met vis. Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik daar niet echt een fan van. Ik eet vis liever puur - niet in quiche, cake of pizza - maar niet zeuren Lies - gewoon weer aan de slag.

Het recept doorlezend zakt mijn mond langzaam open van verbazing. Heeft Sophie de dag dat ze dit recept verzonnen heeft misschien een pastisje te veel gedronken ?( kan gebeuren en die komt best hard aan kan ik uit persoonlijke ervaring vertellen) De hoeveelheden van de gebruikte ingredienten zijn gewoonweg angstaanjagend.


Als ik ansjovis gebruik, in welk gerecht dan ook, dan is het altijd met mate. Anders drukt de smaak al snel een te grote stempel op het geheel. Dus een filetje of 3 à 4 max. Sophie is kennelijk een compleet andere mening toegedaan, want door deze cake gaat maar liefst 100 gram ansjovis. Niks geen bescheiden toepassing - nee, we gooien niet één, maar zelfs twee hele blikjes door de cake. Dat zal wat worden!


Tomaten ontvellen en zaadjes verwijderen en in kleine stukjes een kwartier laten sudderen in wat olie. Daar gaan we weer. Net als in het vorige recept krijg ik het idee dat Sophie de maker van het recept het idee wil geven dat het best lastig is om cakes te maken en het bereiden onnodig wat rekt met lange kooktijden. Volgens mij (maar wie ben ik) - volstaat ook hier een kleine vijf minuten prima, maar.... niet zo zeuren Lies - zij is een bekende topchef in Frankrijk en jij bent net twee maanden semi-professioneel (ahum) met koken bezig, dus gewoon volgen dat recept.


Olijven doormidden en samen met een hoeveelheid ansjovisfilets die ik normaal in een maand nog niet eens gebruik, door het tomatenprutje spatelen en nog even vijf minuutjes laten sudderen. Peper erbij en door het cakebeslag. Drie kwartier in de oven en klaar.


Gelukkig geeft deze cake geen visgeur af tijdens het bakken (dat was met vorige viscakes wel anders) en ik ben eerlijk gezegd toch wel erg benieuwd naar de smaak. Ik ben vast een aansteller en deze samenstelling had ik zelf nooit zo gekozen.......

Ik moet eerlijk toegeven - de smaak is minder heftig dan ik had gevreesd. Wel nog steeds te overheersend. Dit is een - je moet er van houden - cake. Als je dol bent op de smaak van ansjovis zit je met deze cake helemaal goed. Ik heb hem - om een beetje een eerlijk oordeel te krijgen - toch ook nog even aan onze gasten en uiteraard aan Arjan voorgeschoteld en zij vonden het volgende: Met mij eens dat het wat veel ansjovis was (pffeww) en hadden nog de suggestie om de olijven niet te halveren, maar te snipperen. Als je namelijk een hap neemt waar ook olijf bijzit dan is de smaak wat neutraler. Ondanks de wat overheersende smaak was men enthousiast.

Oordeel Cake/Recept 18:

Smaak: Uitgesproken - je moet ervan houden. Ik zou iets subtieler omspringen met ansjovis, één blikje ipv twee, maar het is nu wel met recht een echte ansjovis cake

Bereiding: Simpel: zeker als je de suddertijd van het tomatenprutje terugbrengt naar 5 minuten - zal echt niets afdoen aan het recept als geheel.

Cijfer: 6,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten