Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

vrijdag 14 augustus 2009

Cake 34: cake aux poivrons, à la feta et aux olives noires

Nogmaals een hartige cake met geitenkaas. Dit keer met feta. Ik ben een beetje sceptisch geworden na het vorige recept met geitenkaas ( zie cake 32) - niet zo heel raar lijkt me, maar vol goede moed waag ik me aan een nieuwe poging. In deze cake gaat 150 gr feta. Lijkt me weer wat aan de ruime kant, hoewel feta natuurlijk van nature heel compact en enigszins droog is - zal dus in ieder geval niet versmelten met de rest van het beslag bij verwarming (hoop ik althans).

De paprika's moeten eerst even geroosterd worden, maar dat is met mijn super-oven een piece of cake. Dus amper 5 minuutjes later kan ik de zwartgeblakerde gevalletjes al netjes in de boterhamzakjes doen en afsluiten om af te koelen.

Nu komt het voor mij volstrekt onbegrijpelijke gedeelte van het recept. Dat je de paprika's moet ontvellen - logisch - daar kan ik helemaal inkomen, MAAR... vervolgens moet je ze van Sophie in reepjes snijden (prima, het is jouw recept - doen we) en 45 minuten laten sudderen in een beetje olijfolie.Sorry?????????????????????????? Drie kwartier?? Waarom in godsnaam? Ik heb toch nog ook wel wat anders te doen zeg. Tierend schuif ik een klein pannetje op een sudderpitje en ga ondertussen door met mijn andere werkzaamheden. Een lekker - even snel tussen de bedrijven door te maken cake is dit dus absoluut niet.

Maar goed. 45 minuten later werp ik een blik in het pannetje en de reepjes zijn helemaal suf gesudderd. Geen idee wat de toegevoegde waarde is van dit onderdeel, maar ach - wie ben ik.
Snel het basisbeslag maken voor hartige cake - de gesudderde reepjes paprika, de feta en de zwarte olijven erdoor en in de oven.

45 minuten later komt een prachtige cake uit de oven. Nou maar hopen dat hij ook te eten is.
Ach, wat zal ik er eens van zeggen. Geen topper. De feta is in de oven uitgedroogd en de stukjes lijken dus kleine gummi blokjes. Bovendien is de feta-smaak in mijn ogen ver te zoeken. De paprika is overheerlijk. Nee hoor, onzin, proeft geen verschil met alleen ontvelde paprika -maar ik heb toch niet voor Jan L#@]L 45 minuten van mijn leven vergooid aan het bereiden van die reepjes. Conclusie: Jammer, maar helaas. Ook deze geitenkaas cake is geen succes.
MAAR....ik weet zeker dat ik wel een lekkere kan maken op mijn eigen manier en dat zal ik na afloop van dit project ook zeker doen - het super recept voor geitenkaas cake is dus in de maak!

Oordeel Cake/Recept 34
Smaak: Geen aanrader. Feta smaakt naar gummi en de rest van de ingredienten zijn ook geen echt succes. Dit is gewoon niet zo'n goed recept, maar kan met wat aanpassingen in combinatie met recept 32 best nog eens wat worden.
Bereiding: Tergend lang - met name door de volstrekt onnodige handeling van het sudderen van de paprika. Kan gewoon achterwege gelaten worden
Cijfer: 4,5 (beter dan cake 32, maar ook niet best)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten