Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

dinsdag 18 augustus 2009

Cake 37: Cake à la tomate et au gingembre confit

Cake met tomaat en geconfijte gember. Nou dat lijkt mij nou een typisch voorbeeld van - laat maar hangen, dit recept maak ik niet. Dus toch maar goed dat ik dit project doe, want nu moet ik wel. Eerst in de supermarché op zoek naar de gemberblokjes. Ik kan alleen 350gr vinden (heb maar 50 gr nodig), maar heb haast en gooi het pakje dan maar in mijn wagen. Eigenlijk zonde maar ok. Ik hou eigenlijk alleen van verse gember - geraspt door een curry ofzo, of gembersiroop als verwerking in een saus, maar met geconfijte gember maak je mij niet echt blij.

De tomaat moet ontvelt worden, ontpit, in kleine stukjes sudderen totdat al het vocht verdwenen is (duurt al met al ongeveer een kwartier). De gember in kleine stukjes snijden - mijn vingers zitten onder de suiker en alles plakt - man wat een bende.

Ik moet eerlijk zeggen dat de cake prima smaakt. Dat had ik niet verwacht. De gember is lekker en niet heel overheersend in het geheel. Wel drukt hij de smaak van tomaat weg. Twee tomaten verwerken in dit recept is naar mijn idee te weinig - dus oftewel minder gember of méér tomaat.
Een leuk origineel recept dat ook voor de niet gemberliefhebber (zoals bijvoorbeeld Arjan) een aanrader is. Toen ik aangaf dat er gember in zat, was het enthousiasme bij mijn gasten ver te zoeken. Toch vond vrijwel iedereen het een prima cake - zelfs wat aan de zoete kant.

Oordeel Cake/Recept 37:
Smaak: Goed. Wel moeten de verhoudingen gember/tomaat wat worden aangepast wil je beiden goed kunnen proeven. Moeilijke punt bij deze cake is de toegankelijkheid. Veel mensen haken al af bij het woord 'gember', terwijl het een prima cake is waarbij deze smaak niet overheersend is - gewoon niet vertellen dus wat erin zit is mijn grote tip bij deze cake
Bereiding: 15 minuten - want je moet de tomaten ontvellen en sudderen tot het vocht uit de blokjes is
Cijfer: 7+ (een verrassende cake!! Helaas niet zo toegankelijk)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten