Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

maandag 24 augustus 2009

Cake 39: Cake aux peches et aux amandes

Je zou bijna gaan denken dat ik handig aan het worden ben in cakes bakken. Hoogste tijd voor een kleine reality check: het gaat absoluut niet vanzelf! Iedere keer weer ben ik met de voorbereidingen voor het diner bezig en dan bedenk ik 'oh Shit, ik moet natuurlijk ook nog een cake maken'. Dan maar hopen dat we de ingredienten in huis hebben en anders terugbladeren in het boek en een alternatief zoeken. Ik blijf aanhikken tegen de hartige cakes. De zoete cakes kan ik tenminste makkelijk voorzetten na onze plat du jour. De hartige cakes moet ik ergens tussendoor op tafel moffelen en kwijt zien te raken.

Het project afwerken levert dus toch wel de nodige stress op. Zo zit ik bijvoorbeeld nu pas bij cake 39, terwijl ons eerste toeristenseizoen nog maar 2 maandjes duurt. Ik had natuurlijk het goede voornemen om er zoveel mogelijk tijdens het seizoen te bakken, want dan kan je de cakes tenminste uitdelen aan de gasten.

Buiten het seizoen zijn Arjan en ik met zijn 2-tjes en om dan nog zo'n 50 cakes (grove schatting) weg te werken is best een uitdaging, maar ach...we kunnen altijd nog uitdelen aan de buren, de vogels en ik vrees dat onze katten Johan & Mamadou ook wel de nodige stukjes zullen stelen van een schaal op tafel.

Voorlopig probeer ik gewoon stug door te gaan en zijn bovengenoemde puntjes zaken waar ik maar niet te lang bij stil sta.

Een zoete cake met perzik en amandel. De perzik in stukjes met een beetje boter en vanillesuiker laten karameliseren. Het amandelschaafsel moet geroosterd worden. Goed opletten, want die krengen branden zo aan. Gelukkig heb ik een goede dag en gaat dit in één keer goed (i.t.t. de vele porties pijnboompitten etc, die ik door onoplettendheid wekelijks aangebrand in de prullenbak kan kieperen)

Een deel van het amandelschaafsel gaat al gelijk door het beslag samen met de perzikken. Reden hiervan is mij volstrekt onduidelijk. Misschien foutje van Sophie? In het recept staat niet expliciet aangegeven of je de hele inhoud van het pannetje met perzikken door het beslag moet spatelen, of alleen de vruchtjes. Ik heb voor de hele inhoud gekozen (dus ook het sap) en volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling. De cake was prima van smaak, maar de structuur was iets te klef. Volgens mij moeten dus alleen de gekarameliseerde blokjes erdoorheen en niet ook nog het vrijgekomen sap. Weten we ook weer voor de volgende keer.

Oordeel Cake/ Recept 39:
Smaak: Goed, maar de structuur was te klef. De amandelen door het beslag heen zou ik volgende keer niet doen. Alleen schaafsel over de bovenkant van de cake is voldoende.
Bereiding: 15 minuutjes, want de perzik moet even karameliseren in een pannetje
Cijfer: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten