Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

woensdag 26 augustus 2009

Cake 42: Cake aux tomates, à la mozzarella et au basilic

Dit is een recept waar ik al lange tijd naar uitkijk. Een goed moment om hem op tafel te zetten, want ik moet natuurlijk wat afleiding hebben naast mijn viscake (recept 41).

Ik heb inmiddels al meerdere berichten ontvangen van lezers van mijn blog, waarin ze schrijven dat ze het kookboek inmiddels hebben aangeschaft en een cake gemaakt hebben. Dat is dan altijd deze cake. Erg grappig om te merken dat dit recept - staat op pagina 71 - zo'n aantrekkingskracht heeft. Klinkt natuurlijk ook goed - tomaat, basilicum & mozzarella - en ik ga enthousiast aan de slag.

Eigenlijk ben ik verbaasd dat er maar 8 blaadjes basilicum ingaan. Ik zoek de grootste uit van mijn plantje en doe er daarnaast de aangegeven hoeveelheid peper & zout bij. Ook dat lijkt me wat aan de zuinige kant - 2 snufjes peper en 1 snufje zout. Daar komen we er niet mee Sophie - maar JIJ bent de chef, niet ik. Tomaten ontvellen en pitjes verwijderen - vruchtvlees in stukjes en met beetje olie sudderen tot het vocht verdwenen is (klein kwartiertje). Vervolgens samen met de mozzarella en basilicum door het hartige cakebeslag.

De veelbelovende cake komt na 45 minuten prachtig uit de oven. Ik snij hem in plakken - ook dat ziet er mooi uit. Iedereen aan tafel wil deze cake wel graag proeven ..EN...één grote teleurstelling. Dit is een véél te flauwe cake; de basilicum proef je vaagjes - de tomaat verdwijnt helemaal en de mozzarella is een beetje gummi. Jammer Sophie - de verhoudingen in dit recept moeten worden aangepast als het aan mij ligt - meer tomaat en basilicum en minder mozzarella.
Een cake met potentie als de verhoudingen worden aangepast, maar toch blijft de teleurstelling overheersen. Waarschijnlijk omdat de verwachtingen van dit recept zo hoog gespannen waren. Bedenk me ook dat geen van de lezers in zijn bericht het resultaat van de cake beschrijft. Zouden ze ook zo balen en hebben ze het bewust niet gemeld om me niet te ontmoedigen?....

Oordeel Cake/Recept 42:
Smaak; Valt tegen. De onderlinge verhoudingen zijn slecht gekozen en daardoor ontstaat er een flauwe cake. De nodige aanpassingen op het recept zijn nodig, maar dan kan het een topcake worden.
Bereiding: Simpel
Cijfer: 5 (helaas Sophie - ik had meer verwacht van deze combi)

1 opmerking:

  1. Grappig! Ik ben het helemaal met je eens. Ik keek erg uit naar deze cake. Denk zelfs dat als je de mozzarella vervangt voor pittige geitenkaas het een smakelijker effect zal hebben.

    Groeten,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen