Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

zaterdag 29 augustus 2009

Cake 45: Cake Normand

Hmmm, dit is een goed recept! Ik begin al te watertanden als ik de ingredienten doorlees. Aalbessen, appel, nootmuskaat en Calvados - oooeeiii - dit gaat vast een topper worden.

Ik ben echt dol op aalbessen. Ook heb ik altijd de neiging om de kleine pitjes in de besjes door te bijten. Dan heb je in één keer een hele droge mond, maar ik kan het niet laten. De besjes van de takjes rissen alleen al is een leuk klusje.

Appel in stukjes en calvados erover gieten; Besjes erbij en even wegzetten, terwijl je de rest van het cakebeslag maakt.

Dit is wel een bewerkelijke cake, want je moet de eiwitten apart stijfkloppen en pas later door de rest van het mengsel spatelen. Komt de luchtigheid van de cake uiteraard ten goede, maar geeft wel weer extra afwas ( je merkt het al - ik ben wat dat aspect van koken betreft liever lui dan moe) Als het beslag klaar is moet het fruitmengsel erdoorheen gespateld worden, maar moet je het vocht (lees calvados met beetje fruitsap) achterhouden en bewaren. Je hebt dan maar ongeveer een half borrelglaasje, maar ok. Als de cake na 45 minuten uit de oven komt moet je dat over de cake heengieten. (mijn tip - niets geen moeilijke toestanden van vocht bewaren etc. Gewoon een extra scheutje calvados uit de fles erover werkt een stuk praktischer - ga ik in ieder geval de volgende keer doen)
Wat een enorm succes! Dit is een super cake. Heerlijk! Het zachte zoete van de appel en het zure van de aalbes is een geweldige combi. Deze cake maak ik zeker nog een keer. Fantastisch om op tafel te zetten aan het einde van een warme dag (zoals vandaag - 38 graden) Bovendien zien de rode besjes er leuk uit in de cake. Sophie dit is één van je beste cakerecepten tot nu toe!

Oordeel Cake/Recept 45:
Smaak: Heerlijk; lekkere combi van zoet-zuur met een vleugje Calvados
Bereiding: Bewerkelijk, want je moet eiwitten stijfkloppen los van de rest van het cakebeslag.
Cijfer: een dikke 8,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten