Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

dinsdag 1 september 2009

Cake 47: Cake au jambon, à l'edam et aux pistaches

Even een snelle tussendoor cake, die ik op tafel kan zetten als bijgerecht. Ik blader even terug en besluit een variant te maken van het hoofdrecept ' cake met ham en olijven(cake 25 ).

Voor deze variant stelt Sophie voor om de olijven te vervangen door 50 gram Edam (jawel - ook onze Hollandse kazen worden erkend in Frankrijk - goed zo Sophie!) en 50 gram gepelde pistachenootjes.

Wederom (ga een beetje in herhaling vallen) verbaas ik mij erover dat kruiden (buiten zout & peper) ontbreken in het recept - waarom zou dat toch zijn?

De cake is zo gemaakt. Alleen moest ik een 2e zakje pistachenootjes openmaken, want van de eerste heb ik driekwart zelf opgegeten tijdens het pellen. Zo lekker!

Vandaag voor het eerst sinds tijden binnen gegeten met onze gasten. Was een beetje druilerig en fris - verwacht je toch niet eind augustus/begin september? - normaal gesproken is het hier dan minstens 25 graden en als het goed is stralende zon. Ach, als het er niet teveel worden mag een minder dagje ook best. Kaarsjes aan en met een gedekte tafel ziet het er erg gezellig uit. Blijft zo leuk om met 14 man aan tafel te zitten en we hebben het koken voor grotere gezelschappen inmiddels wel onder de knie.

De cake is helaas - maar niet geheel onverwacht - wat aan de flauwe kant. Pistachenootjes geven een leuke bite. Zou dit recept aanpassen en zowel olijven als pistachenootjes (dus niet 'in plaats van' ) toevoegen. Weer een experiment voor na dit project als ik mijn eigen variaties ga testen (bedenk ik nu ter plekke - eigenlijk best een leuk idee voor volgend jaar...wordt vervolgd)

Oordeel Cake/Recept 47:

Smaak: Best ok, maar wat aan de flauwe kant. Ja Sophie, ik blijf het herhalen - kruiden gebruiken - en VEEL graag.
Bereiding: Simpel (zorg dat je de pistachenootjes wat ruim inkoopt qua hoeveelheid, want waarschijnlijk snoep je net als ik er een aantal (ahum) op tijdens het pellen)
Cijfer: 7 -(hoofdrecept (cake 25) en andere variant (cake 36) zijn beter





7-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten