Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

donderdag 3 september 2009

Cake 49: Cake au cheddar, au jambon, à la bière et à la moutarde

Het eerste recept van de herfstrecepten - ik loop zowaar wat hoofdrecepten dus op schema!
Dat geeft best een goed gevoel. Kan niet wachten tot ik bij cake 60 ben want dan zit ik al weer op de helft.

Deze hartige cake klinkt qua bereiding goed: Cheddar en ham in blokjes snijden en marineren in een laagje bier en een theelepel mosterd - moet een half uurtje staan. Vervolgens spatel je het mengsel door het cakebeslag. Ik heb het vocht niet toegevoegd, want stond niet expliciet aangegeven en volgens mij was dat ook echt niet de bedoeling.

De cake is qua structuur vrij compact. Ook weer aan de kleffe kant, maar niet te (minder dan bij de vorige cake - ananas/rum). Cake is goed van smaak. Absoluut niet te flauw. Komt door de toevoeging van mosterd. Dat proef je, maar niet op een overheersende manier - heel toegankelijk. Alle gasten vonden hem lekker. Deze cake kan je prima op tafel zetten als bijgerecht. Eén van de betere hartige cakerecepten moet ik zeggen. Ook wel origineel - marineren in bier. Bier proef je trouwens niet terug - misschien volgende keer toch ook het vocht toevoegen of zou de cake dan te klef worden? Ga ik een keer testen...

Oordeel Cake/Recept 49:
Smaak: Goed en stevig. Komt door de mosterd (kijk -specerijen e.d. gebruiken Sophie - dat werkt meteen). Zeer toegankelijke hartige cake, een goed bijgerecht!
Bereiding: Vrij eenvoudig - moet alleen een half uurtje marineren - dus met tijdsplanning even rekening mee houden
Cijfer: 8+

Geen opmerkingen:

Een reactie posten