Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

donderdag 3 september 2009

Cake 50: Cake à la ratatouille

Ratatouille - waarschijnlijk wel één van mijn favoriete woorden uit de keuken. Ligt lekker in de mond en klinkt gewoon goed. Ik heb zelf de Disney film met gelijkwaardige naam nog niet gezien, maar van mijn neefjes en nichtje gehoord (leeftijd 4 tot 9) dat ik die écht moet kijken. Tijdens de komende wintermaanden ga ik dus de DVD in huis halen - want nu zijn we nog steeds druk aan het rondrennen voor onze gasten. Wij hadden verwacht dat het leuk zou zijn als we tijdens ons allereerste seizoen enige gasten langs zouden krijgen in september. Dan is het hoogseizoen immers voorbij en in zo'n opstartjaar moet je daarbuiten niet te veel verwachten; Niets blijkt minder waar en tot onze eigen verbazing zitten we voor het overgrote deel gewoon vol. Zelf in oktober nog. Echt fantastisch - kan niets anders zeggen. Ook de boekingen voor volgend jaar zijn op gang gekomen (terwijl dit seizoen nog niet eens voorbij is) dus wij gaan met een gerust hart de wintermaanden in:-)

Ok; cake à la ratatouille. Aubergine, tomaat, courgette, ui (geen knoflook Sophie?) in blokjes en in olijfolie ruim 20 minuten aanbakken. Vervolgens verse kervel en basilicum erbij (now we're talking Sophie) en peper & zout. Door het hartige cakebeslag spatelen en vervolgens 45 minuutjes in de oven.

De cake ziet er prachtig uit - alle stukjes groente zijn mooi verdeeld over de cake en dat beloofd wat. Helaas....ondanks de aanwezigheid van enkele kruiden, blijft de smaak aan de flauwe kant en is de cake wat zompig. Niet zo'n succes dus. Gewone ratatouille blijft een stuk lekkerder. Niet door een cake mixen dus. Een grote hoeveelheid provencaalse kruiden zou deze cake, samen met een teentje of twee aan knoflook, heel goed kunnen gebruiken.

Oordeel Cake/Recept 50:
Smaak: Te flauw en van structuur te zompig. Oftewel - en een hoop extra kruiden toevoegen en de groenten in de oven voorgaren en uit laten lekken op keukenpapier ipv aanbakken in de pan. Komt volgens mij de structuur en de smaak ten goede. Recept met potentie, want de cake ziet er prachtig uit en zou een hele leuk bijgerecht kunnen zijn.
Bereiding: Lang; veel groente snijden en daarna nog een tijdje aanbakken
Cijfer: 5 (MAAR......met potentie om een goede 8 te worden als ik een eigen variant maak)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten