Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

donderdag 3 september 2009

Cake 51: Cake au chocolat blanc et aux noisettes

Een cake met chocolade is altijd goed. Dit keer ééntje met witte chocolade. Speciaal twee repen ervoor in huis gehaald, want ik ben zelf absoluut geen liefhebber van de witte variant - melk en puur zijn hier altijd (in grote hoeveelheden) aanwezig - dus daarmee compenseren we de boel weer.


Deze variant op de hoofdcake (zie cake:16 - met pure chocolade) heeft nog één extra ingredient: namelijk hazelnoten. Er gaat 80 gram hele hazelnoten doorheen (eerst even door de bloem halen om te zorgen dat ze goed verdeeld over de cake zitten).


Ook deze cake moet knapperig van buiten zijn en zacht van binnen - de inmiddels bekende 'brownie meets chocolademousse' cake dus. Wat wel opvalt tijdens het afkoelen is dat in het midden een grote geul ontstaat en daardoor ziet hij er wel minder mooi uit. Deze cake dus niet in één geheel op een mooie cakeschaal op tafel zetten, maar gewoon vast in plakjes snijden.

Dat klinkt makkelijker dan het is, want de binnenkant van de cake blijft nogal aan je mes plakken en nette plakken zijn bijna niet te doen. Een beetje hulp met je handen om ze 'in shape' te leggen is dan ook aan te raden. Ook blijken de hazelnoten een beetje onevenwichtig verdeeld - 6 in de ene plak en 1 in de andere. Ach, een kniesoor (schrijf je dat zo? Raar woord eigenlijk - waar zou dat vandaan komen?) die daar op let.


Onze gasten waren erg enthousiast en gaven cijfers tussen de 8,5 en de 10. Zelf was ik wat minder te spreken over de cake en vond ik hem met name héél erg zoet. Ook de structuur is niet top. Dit is weer een echte dessertcake - geen 'voor bij de koffie'; Ik kom dan ook een stukje lager uit met mijn oordeel.


Oordeel Cake/Recept 51:

Smaak; Te zoet naar mijn smaak. De hazelnoten zijn wel echt een hele goede toevoeging! Een volgende keer zou ik die zeker door de gewone (chocolade)cake spatelen.
Bereiding: Hebt eventjes nodig, want je moet natuurlijk de chocolade smelten, maar binnen een kwartiertje is deze cake gemaakt.
Cijfer: 8-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten