Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

vrijdag 4 september 2009

Cake 53: Cake au chocolat et aux oranges confites

Nog een chocolade cake. Ik ben een beetje een inhaalslag aan het maken met de varianten op eerder gemaakte hoofdrecepten. Lijkt me namelijk zo leuk om helemaal bij te zijn (gaat niet lukken, maar kan natuurlijk altijd een poging wagen). Dit is de laatste in de reeks 'brownie meets chocolademousse' dus ik hoop dat onze gasten er weer net zo van genieten als van de anderen uit deze serie.


In dit recept voegt Sophie wat geconfijte sinaasappel toe aan de chocolade. 100 gram om precies te zijn. In Frankrijk is dit verkrijgbaar in handige bakjes en aangezien daarin precies de genoemde hoeveelheid zit zou het mij niets verbazen als Sophie weer eens voor de rekken in de supermarché heeft gestaan en heeft gedacht - 'wat zal ik er dit keer doorheen gooien?' (luie donder :-) )


De reepjes sinaasappel in kleine stukjes snijden - een grote uitdaging, want de suiker kleeft aan het mes, mijn vingers en na wat onhandige bewegingen zit het kleffe suikertroepje ook op mijn wang en zelfs door mijn haar. Fijn! Best knap hoe ik een vrij simpel klusje iedere keer weer weet om te toveren tot één grote bende. Basisbeslag maken voor zoete cake - yoghurtje erdoor (leuke toevoeging blijf ik dat vinden bij deze cakes - komt de smeuigheid ten goede). Vervolgens de gesmolten chocolade en stukjes ( inmiddels al weer aan elkaar geplakte) geconfijte sinaasappel erdoorheen.


De cake ziet er prachtig uit en ruikt top. Goede eigenschap van alle chocoladecakes is dat ze tijdens het bakken zo'n heerlijke geur verspreiden. Het in plakjes snijden is wederom één groot drama. Bordjes nodig dus voor het opdienen van de plakjes. Deze 'dessertcake' past mooi in de lijn van de vorige (cake 16, 28 en 51) met dat verschil dat deze cake voor mij oneetbaar is. Wat is namelijk het punt - ik hou niet van geconfijte sinaasappel. Ik blijk er zelfs een enorme aversie tegen te hebben. Ik nam een hap van de cake en had gelijk de neiging om hem uit te spugen. Niet echt de gewenste reactie lijkt me. Onze gasten vonden hem wel heerlijk. Kwestie van smaak dus.


Oordeel Cake/Recept 53:
Smaak: Niet mijn ding, maar als je geconfijte vruchtjes wel lekker vindt dan is dit een cake voor jou! De combi chocolade - sinaasappel is natuurlijk goed. Deze cake is een volwaardig dessert. Structuur blijft onhandig, want mooie plakjes snijden lukt niet. In de keuken aansnijden dus en niet aan tafel.
Bereiding: Lang, zeker als je hele keuken onder de plakzooi zit van het in stukjes snijden van de geconfijte sinaasappel - schoonmaakwerk kost tijd!
Cijfer: 5 (kwestie van smaak, maarja dit is nou eenmaal mijn project...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten