Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

dinsdag 8 september 2009

Cake 56: Cake aux poires

Hmmm; dit klinkt goed - een cake met peren. Die fruitcake recepten van Sophie zijn over het algemeen toch wel erg goed. Alleen vraag ik me af of deze cake niet te klef zal worden met peer......Er is maar één manier om er achter te komen.

Om de kleffigheid een beetje weg te nemen moet je de peren 10 minuten in een soort 'suikerwater' koken. Althans ik neem aan dat dit de reden is dat deze handeling moet worden uitgevoerd, maar of dit nou de meest uitgekiende manier is Sophie....Ik heb het idee dat de perenstukjes daardoor juist nog kleffer worden. Het zal vast wel ergens goed voor zijn, want kan me niet voorstellen dat dit ' just for the fun of it' is toegevoegd aan de bereiding.

De perenstukjes af laten koelen en door het zoete basiscakebeslag mengen. Vervolgens 40 minuten in de oven. Dit is één van de beste fruitcake recepten. De peer blijft wel een beetje onderin hangen, maar dat maakt voor de smaak niet uit. Cake is wat kleffer dan normaal, maar niet storend en de smaak is heerlijk. Peer combineert fantastisch met cake. Een echte aanrader als 'voor bij de koffie' cake. Samen met de frambozencake (cake38) toch wel één van mijn favorieten in de serie fruitcake recepten.

Oordeel Cake/ Recept 56:
Smaak: Subtiel - de structuur is wat aan de kleffe kant, maar het is nog wel prima mogelijk om plakjes te snijden. Lekkere en toegankelijke cake. Al onze gasten waren er dol op en de schaal was in no-time leeg. Echt een aanrader.
Bereiding: Simpel. Alleen het koken van de stukjes peer in suikerwater kost even tijd. Geen idee of het kwaad kan als je deze handeling achterwege laat - misschien dat de cake dan iets kleffer zal worden - ga ik in ieder geval ook nog een keer proberen in de toekomst.
Cijfer: 8,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten