Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

dinsdag 8 september 2009

Cake 57: Cake au jambon, au gouda, à la bière et à la moutarde

Dringend behoefte aan een hartige cake als bijgerecht bij onze plat du jour. Op die manier kunnen we de tafel een beetje opleuken. Tijdens deze maaltijd staan er namelijk altijd meerdere schalen op tafel en eentje extra met blokjes hartige cake is wel zo leuk.

Ik blader terug naar de pagina met als hoofdrecept 'cake met cheddar, ham, bier en mosterd' (zie cake 49) en besluit om de daar genoemde variant te maken:
Cake met gouda, ham, bier, mosterd en komijnzaad'

Hopelijk is dit net zo'n smakelijke combinatie als het hoofdrecept. De bereiding is vrij eenvoudig. De blokjes gouda en ham laat je even een half uurtje marineren in het bier-mosterdmengsel en vervolgens spatel je dat door het basis hartige beslag. Nog even wat komijnzaad toevoegen en in de oven maar... De geur van komijn ruik je heel duidelijk tijdens het bakken en ik check dan ook nog even angstig in het recept of ik wel de juiste dosering heb toegepast. Gelukkig wel, maar ik hoop dat het qua smaak wat minder overheersend is...

Gelukkig smaakt de cake prima. Het lijkt inderdaad net alsof er komijnenkaas doorheen zit.
Moet je natuurlijk wel een liefhebber van zijn. Anders is deze cake echt niet je ding. Bij mij zit dat wel goed, want ik ben in Leiden opgegroeid en Leidse kaas was bij ons standaard in huis.

Deze variant is duidelijk minder toegankelijk dan de hoofdvariant. Een aantal van onze gasten sloeg hem even over. Ik vond hem erg lekker en geef hem dan ook hetzelfde cijfer als het hoofdrecept.

Oordeel Cake/ Recept 57:
Smaak: Goede combinatie van ingredienten. Niet de meest toegankelijke cake, want je moet een liefhebber zijn van komijn. Misschien niet een handige cake om neer te zetten voor een gezelschap, waarvan je niet weet of dit het geval is. De cake is wel heel speciaal - dus mocht je Leidse kaas fans in huis hebben - deze cake voorzetten!!
Bereiding: Eenvoudig; alleen wel de ingredienten eerst even een halfuurtje laten marineren
Cijfer: 8+

Geen opmerkingen:

Een reactie posten