Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

donderdag 10 september 2009

Cake 58: Cake d'epices à la banane et aux figues

In dit recept gooit Sophie het ineens over een heel andere boeg. In alle vorige 57 recepten maakt ze een simpel basisbeslag en voegt daar dingen aan toe. Nu moeten ineens hele andere ingredienten in huis worden gehaald, als 'farine de froment' (tarwemeel), 'miel de bruyère' (heidehoning) en bicarbonate de soude (sodiumcarbonaat). Waarom Sophie? Ben je het gewone cakebakken moe? Het ging toch prima zo? Ben ik eindelijk een beetje gewend aan alle verhoudingen en bereidingen - moet ik één of ander experiment gebeuren gaan maken - en natuurlijk net op een dag dat het eigenlijk niet uitkomt..maar ok:

Ik in onze supermarché op zoek naar de genoemde produkten - Tarwemeel zo gevonden en ook het sodiumcarbonaat is geen probleem. Dan de heidehoning. In onze supermarché zijn er werkelijk 15 soorten honing te vinden, allemaal even heerlijk, behalve.... Prima - daar gaan we weer. Ik trek de eerste de beste winkeljuffrouw aan haar mouw en leg uit wat ik nodig heb. Er gaat één wenkbrauw omhoog; vervolgens nog één. Ze roept haar collega erbij. Ook die heeft nog nooit van heidehoning gehoord. Heb ik weer! Lacherig roepen ze er nog maar een collega bij en die weet gelukkig te vertellen dat heidehoning bij de streekproducten staat - aan de andere kant van de winkel. Logisch. Mij maakt het niet uit. Ik ben allang blij dat ik het heb gevonden.

Als je de ingredienten eenmaal in huis hebt is de cake best te maken. Alleen moet je wel het deeg 1 uur laten rusten. (tja...). Vervolgens de kruiden - in dit geval anijszaad & gemalen kaneel - erdoorheen en de gedroogde vruchtjes: banaan en vijg. Ben benieuwd hoe de stukjes banaan straks naar voren komen, want gedroogde banaan is echt keihard. Laten we hopen dat onze gasten hun kiezen niet breken.

Cake ruikt heerlijk en is het best te vergelijken met een kruidkoek - eigenlijk lijkt deze cake enorm op cake 30-alleen werden de kruiden daar door een basisbeslag gemengd. Die cake was zo gemaakt. Hij is wel een stuk droger dan de eerdere 'kruidcake' en smaakt erg goed. De banaan proef je helemaal niet terug. De gedroogde vijg wel en dat geeft een leuk accent aan de cake.
Prima koffiecake, maar volgens mij komt hij het best tot zijn recht op een koude dag met een grote mok warme chocolademelk met slagroom!

Oordeel Cake/Recept 58:
Smaak: Lekkere kruidcake. Volgens mij kan je de ingredienten net zo goed door een basisbeslag voor 'zoete' cake mengen en dat scheelt een hoop tijd en frustratie. Eerlijk toegegeven smaakt deze cake wel iets aparter, maar is het hele ' 1 uur laten rusten ' etc niet waard. Gedroogde vijg is een goede toevoeging - gedroogde banaan kan je weglaten -proef je toch niet.
Bereiding: Onnodig lang - volgende keer maak ik deze cake op basis van basisbeslag (roer ik daar een beetje honing doorheen bijvoorbeeld)
Cijfer: 7,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten