Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

vrijdag 11 september 2009

Cake 60: Cake aux poires et aux pépites chocolat

IK BEN OP DE HELFT!!!!! Nu gaan we aftellen: nog 60 cakes en nog 24 weken te gaan.

Ik loop dus niet eens zo achter op schema: zo gaaf! Na een moeizame start heb ik de afgelopen twee maanden een enorme inhaalslag gemaakt en bak ik bijna dagelijks wel een cake. Ik heb het ingepast in ons dagschema en dat werkt prima. Ons seizoen duurt nog een ruime maand en ik wil dit tempo graag nog even vasthouden. Daarna zal het vast wel weer anders worden, maar dat zien we dan wel weer.

De pruimencake (cake 59) is de laatste in de reeks september in het boek -cakes zijn namelijk per maand gerangschikt - en ik besluit dan ook om de rest van deze maand te benutten om de varianten op eerdere hoofdrecepten te maken. Ik blader dus even terug en zet voor vandaag mijn zinnen op één van de genoemde varianten bij hoofdrecept 'Cake aux poires' (cake 56) - namelijk cake aux poires et aux pépites chocolat.

Pépites chocolat zijn kleine chocoladekegeltjes, die je hier in Frankrijk in kleine zakjes kunt kopen. Deze cake is dus appeltje-eitje om te maken. Ik gooi een zakje pépites in mijn winkelwagentje en scoor op de fruitafdeling een paar Poires William - die op dit moment volop te krijgen zijn. Ik neem er zelfs nog een paar extra mee om gewoon los op te eten - heerlijk sappig en super van smaak.

Peren in stukjes - even door de bloem halen en vervolgens door het basisbeslag spatelen. 50 gram aan pépites erbij (half zakje) en klaar ben je. Het resultaat is een lekkere cake, maar eerlijk gezegd blijft hij een beetje achter bij het hoofdrecept. Het idee van de pépites is wel leuk, maar gaat eigenlijk ten koste van de pure peersmaak. Chocolade drukt in dit geval de peer naar de achtergrond en dat is jammer. Prima cake verder hoor -kan zo op tafel bij de koffie.

Oordeel Cake/Recept 60:
Smaak: Lekker en toegankelijk. De chocolade pépites zijn vreemd genoeg een beetje overheersend. Ik maak deze cake liever alleen met peer (cake 56).
Bereiding: Super simpel - zo gemaakt
Cijfer: 7+

1 opmerking:

  1. Leuk om te lezen! Heb ooit het boek geleend van de bibliotheek en er ook een cake uit gebakken, maar ik weet niet meer welke. Ik wacht met spanning op je volgende cakes!

    BeantwoordenVerwijderen