Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

woensdag 14 oktober 2009

Cake 66: Cake aux abricots & amandes

Onze gasten staan te springen om een zoete cake. Al dat gepraat over dit cakeproject zorgt ervoor dat iedereen die hier komt er minstens ééntje wil proeven. Tja, en dan kom je af en toe wel een beetje in de knoei als je toch al een tijdgebrek hebt door alle andere werkzaamheden.

Vandaag kies ik dan ook voor een cake met gedroogde abrikozen en amandelen - een variant op het hoofdrecept ' cake aux peches et aux amandes' (zie cake 39° - zo gemaakt. Stukjes gedroogde abrikoos geven de cake een heerlijk frisse smaak lijkt me, maar met de amandelen haalt Sophie hier een rare onlogische truc uit. Over de cake strooien ok - maar een deel van de geroosterde amandelen moet ik op basis van dit recept door het cakebeslag spatelen. Lijkt me niet echt een goede -gebruik dan gemalen amandelen zou ik zeggen....maar...wie ben ik. Een enthousiasteling die niet eens een blog goed bij kan blijven werken.

De cake ruikt heerlijk als hij uit de oven komt. Alleen daarom zou je hem eigenlijk een keertje moeten maken. Je ruikt namelijk echt een vleugje abrikoos!

Smaak kan niet missen natuurlijk - de toegevoegde geroosterde amandelen aan het beslag vallen weg. Voegt mijns inziens niets toe. Of gemalen en dan in een grotere hoeveelheid - of niet.
Gasten vonden deze cake top en riepen cijfers in de trant van 9,5 a 10, maarja het blijft natuurlijk een redelijke recht toe recht aan cake. Prima - maar geen enorme ontdekking.
Wel voor herhaling vatbaar. Wat kleine aanpassingen en dit is een prima cake voor bij de koffie.

Oordeel Cake / Recept 66:
Smaak: Prima . Cake met abrikoos is echt heerlijk. Het amandelschaafsel eroverheen maakt bovendien dat deze cake er erg leuk uitziet op een cakeschaal. Héél toegankelijk - alle gasten vonden hem heerlijk. Ik ga hem zeker nog eens maken, maar dan met gemalen amandelen door het beslag ipv geroosterde. Volgens mij werkt dat beter en is dat ook een goede combi met abrikoos.
Bereiding: Simpel
Cijger: 7+ (beter dan het hoofdrecept (kreeg 7))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten