Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

maandag 2 november 2009

Cake 71: Cake au chèvre, aux noix et aux raisins

Oei, weer een cake met geitenkaas - dat is mij eerdere keren niet zo goed bevallen. Komt met name door de hoeveelheid die Sophie erdoorheen gooit. Zoals te lezen bij mijn beoordelingen van cake 32 en 34 is 200 gram geitenkaas voor 1 cake wat veel, maar ok - ik waag me er gewoon weer aan.

Naast geitenkaas moeten er walnoten doorheen - die hebben we hier volop, aangezien we zo'n 15 walnotenbomen op het terrein hebben staan. We maken zelfs onze eigen notenwijn (heerlijk- al zeg ik het heel onbescheiden zelf). Gewelde rozijnen zijn het laatste bestanddeel van deze cake.

Aan de ingredienten zelf ligt het dus niet - goede combi - wij maken er vaak een salade van... maar door een cake??? Hij komt prachtig uit de oven moet ik toegeven - in het midden VEEEEL te klef. Ik snij dus vanaf de rand naar binnen toe plakken af en deel alleen de goede stukken uit. Ik denk dat ik een kwartcake (middendeel) weg kan gooien. Volgens mij blijft het probleem de hoeveelheid kaas. Smaak is prima en de walnoot geeft een lekkere bite.

De standaard zachte geitenkaas geeft te weinig smaak en daarom moet je veel toevoegen - dit gaat weer ten koste van de structuur. Mijn voorstel is - minder geitenkaas (100 gr max), maar dan een wat pittige soort. Ook wat extra peper (of andere kruiden) kan deze cake nog wel gebruiken.

Oordeel Cake/Recep 71:
Smaak: Subtiel - jammer dat je niet de hele cake neer kunt zetten voor je gasten. Daarvoor is de structuur te klef
Bereiding: Simpel - echt zo gemaakt
Cijfer: 5,5 (maar met aanpassingen aan de ingredientenverhoudingen wel een cake met potentie)

1 opmerking:

  1. Gisteren deze cake gemaakt, met 100 gram geitenkaas (Bettine Blanc in grove stukken). En hij is bijzonder lekker. Wij vonden hem eigenlijk een van de lekkerste tot nu toe. De walnoten zijn er heerlijk door heen, met een lekkere bite. En de rozijnen geven een vleugje zoet.

    groeten,
    Tonia

    BeantwoordenVerwijderen