Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

donderdag 14 januari 2010

Cake 75: Cake aux foies de volaille et aux pignons de pin

Dit is nou een écht Frans cakerecept. Een Nederlander zou dit volgens mij niet verzinnen.
Een recept met kippenlevertjes en pijnboompitten. De voorliefde voor orgaanvlees wordt hier letterlijk met de paplepel ingegoten, maar ik sta niet echt te juichen op de banken om dit recept te bereiden. Wij gebruiken kippenlevers alleen als basis voor onze huisgemaakte paté. Daar gaan zoveel andere ingredienten doorheen - room, kruiden, boter etc - dat de uiteindelijke leversmaak zo goed als verdwenen is. Losse kippenlevertjes - daar ben ik geen fan van - en daarom zetten wij dat ook niet voor aan onze gasten. Voor de eventuele liefhebber - bij restaurants hier in de omgeving is orgaanvlees in alle soorten bereidingen te verkrijgen.


Ik heb nog een portie kippenlevers in de vriezer van afgelopen seizoen en die kan ik mooi benutten voor dit recept. In stukjes snijden, aanbraden met een sjalotje, rode port erover (ok - dat is een toevoeging die ik zeer kan waarderen) en vervolgens van het vuur en de pijnboompitten en kruiden (oa munt en basilicum toevoegen) Door een basisbeslag spatelen en de oven in. Tja....ben benieuwd Sophie!


En ja hoor - sorry sophie, maar dit recept komt met stip in mijn top 5 'minst favoriete recepten' op de 2e plaats binnen, direct achter je meest vreselijke recept: 'cake 2 - cake met coquilles'.


Oordeel Cake/Recept 75:

Smaak: Zoals verwacht. Niet mijn ding; Arjan trekt helemaal een vies gezicht en eet zijn plak niet op. Ik vrees dat wij deze cake snel weggooien en ons richten op cake 76. Die heb ik namelijk ook vandaag gelijk maar gemaakt - ik had al zo'n voorgevoel dat deze cake niet zou aanslaan bij ons thuis :-)
Bereiding: Vrij eenvoudig. Kippenlevertjes zijn hier in iedere winkel verkrijgbaar
Cijfer: 3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten