Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

dinsdag 18 mei 2010

Cake 83: Cake Exotique

Tijdens de meivakantie waren we helemaal volgeboekt. Veel gezinnen met jonge kinderen. Je hoopt dus op lekker weer, zodat iedereen kan genieten van het zwembad. Wat was het geval - regen, natte sneeuw en temperaturen van 5 graden. Het vliegveld van Perpignan (paar honderd kilometer ten zuiden van ons) moest dicht in verband met de sneeuwval. Uniek echt, want normaal is het hier in mei toch al heerlijk weer - we hadden in april stralende zon en temperaturen rond de 25 graden.

Tja, ..dan maar de openhaard aan en lekker wijntjes drinken. Het leek wel een wintersport vakantie. S'avonds met 19 man aan het diner in de woonkamer - dat ging best met wat verplaatsingen (bank naar de gang en extra tafels erin). Al met al - een wat apart maar wel erg gezellige week. Gelukkig is hier in de omgeving genoeg te zien en trokken onze gasten er iedere dag, ondanks het slechte weer, op uit.

In de eerste week van de meivakantie heb ik voor bij de openhaard een aantal cakes gemaakt, waaronder cake 83 - cake exotique - klinkt heel mysterieus, maar komt eigenlijk neer op een cake met geconfijte vruchtjes. Hier in Frankrijk koop je die in bakjes en ze hebben verschillende samenstellingen. Sophie maakt daar dankbaar gebruik van in dit recept. Ik moest even zoeken, maar uiteindelijk vond ik de variant ananas-papaya. De gedroogde abrikozen die ook moeten worden toegevoegd verkopen ze in aparte zakjes.

De cake is zo gemaakt. Basisbeslag voor zoete cake met als extra toevoeging 1 vanillestokje (altijd goed!). Als de cake de oven uitkomt moet je er een paar eetlepels witte rum over gieten. Ik heb dit over slechts een deel van de cake gedaan. Het andere stuk was namelijk bestemd voor kindjes tussen de 3 en de 8 - dus dan leek het me niet zo verantwoord.

Met name de kinderen waren erg enthousiast over deze cake. Hij is lekker zoet. Ziet er heel leuk uit met al die kleine stukjes geconfijt fruit erdoor. Prima cake dus om te serveren bij de koffie.

Oordeel cake/recept 93
Smaak: Lekker toegankelijk. Ook kleine kinderen vinden deze cake lekker. De toevoeging van de rum voor de volwassenen is uiteraard goed, want maakt de cake net wat specialer. Van mij mag er zelfs wel wat meer rum overheen -gewoon een klein scheutje in plaats van twee kneuterige eetlepels. Prima koffiecake
Bereiding: Simpel - echt zo gemaakt - alleen de zoektocht naar de ananas-papaya blokjes kostte mij wel veel tijd.
Cijfer: 7+

Geen opmerkingen:

Een reactie posten