Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

zaterdag 8 mei 2010

Start van een nieuw seizoen: cake 81 & 82

Afgelopen maand was het moment daar: Na vijf maanden winterpauze ging ons 2e seizoen van start. (Tijdens de vrije maanden hebben we allesbehalve stilgezeten - hard geklust - zeker de laatste twee maanden)


Het bezoek van onze eerste gasten was gelijk een topweek. Fantastisch weer en begin april is er zelfs gezwommen. Het leuke is dat ook zij deze blog volgen en zelfs wel eens een berichtje hadden gestuurd. Toch leuk - hoe je gasten je weten te vinden.


Uiteraard heb ik in die eerste week ook cake gebakken. Twee om precies te zijn: cake 81 & 82.

Cake 81 - cake met bloedworst en appel

Cake 82 - cake met aardappel en courgette


Ik ben zelf absoluut geen liefhebber van bloedworst. Hier in Frankrijk beter bekend als 'Boudin Noir' - in alle mogelijke varianten te koop -een geliefde delicatesse onder de Fransen.

Voor deze cake moet je de bloedworst eerst koken, dan bakken en dan ook nog eens uit elkaar peuteren - een bewerkelijk karweitje dus. Een opvallend detail aan dit recept vond ik de extra toevoeging van creme fraiche. De smaak was geweldig. Ik moet toegeven: een echte verrassing!

De cake smaakt naar een kruidkoek en dan met stukjes appel. Dit krijg je alleen met kruiden niet voor elkaar, want hij is door de structuur van de bloedworst ook nog eens heerlijk smeuig. Een echte aanrader - ook als je (net als ik) gruwelt van bloedworst!!


De 2e cake - cake 82 - was een overdaad aan creme fraiche - er gaat namelijk een halve (!!) liter doorheen. Volgens mij was dit een typefoutje, want toen ik het recept had gemaakt had ik genoeg beslag voor minstens nog 2 cakes. Toen de cake uit de oven kwam zag hij eruit als een soufflé - super. Helaas zakte hij ook snel weer in - eigenlijk moet je deze cake dus net als een echte soufflé gelijk serveren. Dat wist ik niet van tevoren en wij hebben dus een ingezakte variant gegeten s'avonds. De smaak was niet echt indrukwekkend. Wat flauw en behoorlijk (zoals te verwachten met die hoeveelheid creme fraiche) vet.



Oordeel cake/recept 81

Smaak:Verrassend: Als je niet aan je gasten vertelt dat er bloedworst in zit dan zal niemand raden dat het erin zit. Een smaakvolle kruidcake.
Bereiding: Lang. Er zijn nogal wat handelingen vereist met de bloedworst - maar,..zeker de moeite waard.
Cijfer: 8,5 - deze cake staat in mijn 'complete verrassingen' top 5, want ik had werkelijk NOOIT gedacht dat ik A: ooit in mijn leven een cake met bloedworst zou bakken en B: hem nog heerlijk zou vinden ook. Echt een onwijs origineel recept

Oordeel cake/recept 82
Smaak: Flauw en vettig. Dit recept is niet voor herhaling vatbaar. Vooral de enorme hoeveelheid creme fraiche is onnodig. Volgen mij klopt dit recept gewoon niet.
Bereiding: Vrij simpel te maken (heb je gelijk beslag voor 3 cakes)
Cijfer: 5

Op naar de volgende cake....

1 opmerking:

  1. Hoi Lisette,

    wat ontzettend leuk om te lezen dat je de doorstart gemaakt hebt. Veel succes in het nieuwe seizoen op jullie mooie plekje, en veel plezier met het testen van de cakes. Die cake met bloedworst vond ik een raadsel om te lezen in het boek, maar wat een verrassing!
    hartelijke groeten,
    Tonia

    BeantwoordenVerwijderen