Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

donderdag 22 juli 2010

Cake 88: Cake au foie gras et au magret fumé

Zo - Sophie dacht bij het verzinnen van dit recept waarschijnlijk ' ik doe eens gek'.
De ingredienten zijn naar mijn idee wel erg luxe voor een cake. Wij wonen in de streek van de foie gras - overal zie je hier ganzenhouderijen. Ziet er heel idyllisch uit, totdat je bedenkt dat deze ganzen de laatste zes weken van hun bestaan via een trechter worden bijgevoerd met maismeel om hun lever kunstmatig te vergroten. Geen fijn plaatje.

Ik gebruik voor dit recept gewoon een simpele 'nep' foie gras uit een blikje (echte verse foie gras gaat mij echt een stap te ver) en de gerookte eendeborst hebben wij bijna altijd wel in huis. Die gebruiken wij namelijk regelmatig als voorgerecht tijdens één van onze table d'hôte avonden (salade gerookte eendeborst met walnoten uit eigen tuin en een frambozenvinaigrette -hmm)

Wat mij bovendien opvalt in dit recept is dat er naast foie gras en gerookte eendeborst ook amandel schaafsel doorheen gaat. Ok ??!
Cake is makkelijk te maken en als ik hem op tafel zet en uitleg wat de ingredienten zijn is iedereen geinteresseerd. Maar....qua smaak valt hij tegen. Hij is wat flauw ( weer eens te weinig kruiden toegevoegd - het welbekende 'probleem' van de recepten van Sophie) en komt absoluut niet tegemoet aan de hooggespannen verwachtingen. Dusdanige delicatesse achtige ingredienten doen ook verlangen naar een hele speciale cake. Niet dus!

In dit recept is de foie gras makkelijk te vervangen door gewone roompaté. De smaak komt toch niet goed naar voren en je bereikt hetzelfde effect zonder in de 'ethisch verantwoord' discussie terecht te komen, die altijd rond foie gras hangt (één van de redenen waarom wij het bij ons op La Panacée ook niet serveren).

Oordeel Cake/recept 88:
Smaak: Mwooh, ik loop er niet warm voor. Teleurstellend. Deze ingredienten lenen zich niet echt voor een hartige cake. Net als bij de coquille cake - denk ik dat je de ingredienten gewoon het beste puur kunt serveren - oftewel niet verwerkt in een cake.
Bereiding: Simpel
Cijfer: 6 -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten