Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

zondag 12 september 2010

Cake 95: JOEHOE - WEER EEN GOED RECEPT

Na de vorige twee 'misbaksels' was ik het project een beetje zat. Voelde me ook een beetje bedrogen door Sophie. Al die gedroogde vruchten - je husselt een beetje met de soorten en je hebt weer een recept - ja hoor eens, zo kan ik het ook. Begrijp heus wel dat het lastig is om veel cakerecepten te verzinnen, maar dit slaat nergens op.

Zoals je merkt had ik dus weer even wat positieve inspiratie nodig. Ik bladerde even een stukje terug om te kijken of ik ergens nog een variant op een lekkere 'hoofdcake' kon vinden.
Ja, daar was er nog één: cake au bleu et aux noix
als variant aangegeven bij cake 87 (roquefort, spek en walnoot)
Het verschil zit hem in het feit dat je een andere blauwe kaas gebruikt: Bleu d'auvergne ipv Roquefort. Zou ik dat verschil proeven in gesmolten toestand? Een echte Fransman waarschijnlijk wel. Bovendien laat je in de variant de spekjes weg. Zal mij benieuwen.

Gelukkig een heerlijke cake. Ook zonder spekjes is een cake met blauwe kaas en walnoten. Of je nou Roquefort, bleu d'auvergne of een andere variant toevoegt maakt voor de smaak niet zo heel veel verschil. Ik zou gewoon altijd de roguefort pakken, want die is zo lekker uitgesproken. Misschien een leuk idee om deze variant zonder noten aan onze vegetarische gasten voor te schotelen. Leuke variant dus op de hoofdcake 87 - hoewel daar mijn lichte voorkeur toch naar dat recept gaat. Carnivoor die ik ben. Toevoeging van spekjes maakt deze cake voor mij extra lekker.

Oordeel Cake/recept 95:
Smaak: Heerlijk. De combinatie van blauwe kaas en walnoot is altijd top. Onze gasten vonden hem overigens ook overheerlijk. Prima cake voor bij de borrel of als bijgerecht. Leuke cake ook voor vegetariers.
Bereiding: Simpel
Cijfer; 9- (cake 87 heeft een net iets hoger cijfer: 9 van mij gekregn vanwege de spekjes:-))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten