Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

zondag 12 september 2010

Cake 96: Cake à l'anis

Het zal de oplettende lezer van deze blog inmiddels zijn opgevallen dat na een lange stilte nu ineens meerdere beoordelingen tegelijk verschijnen. Klopt. We hebben het zo druk gehad, dat tijd om even een cakeblog bij te houden simpelweg ontbrak. Nu het echte hoogseizoen is afgelopen heb ik eindelijk een gaatje gevonden om de blog bij te werken. Ik ben uiteraard wel doorgegaan met de recepten en onze gasten hebben heel enthousiast mee getest.

Na mijn vorige succesvolle cake had ik de smaak weer een beetje te pakken. Het volgende hoofdrecept in het kookboek, na de vreselijke vruchtencakes 93 & 94, was opnieuw een zoete cake en wel eentje met anijs. Hmmm,klinkt goed.

De bereiding van de cake is bewerkelijk. Dat was ik even niet meer gewend. Eieren splitsen en eiwit stijfkloppen. Dat soort fratsen.

De cake ziet er echt geweldig uit als hij uit de oven komt en ruikt heerlijk. Je moet hem eigenlijk gelijk opdienen, want vertoond opvallend veel overeenkomsten met een soufflé. Hij torende ook hoof boven het bakblik uit. Ik wist dat niet van tevoren en bij mij zakte hij dus in gedurende de avond(serveerden hem pas bij de koffie na de plat du jour )

De smaak is heerlijk. Deze cake is gemaakt met anijs poeder - (de bekende gestampte muisjes in NL), maar ik heb gelijk een aantekening gemaakt, want volgens mij is deze cake ook heerlijk met anijszaadjes (dus onbewerkt) - bovendien zou ik ze dan door een gewone zoete basiscake mengen (zie daat - een 'eigen' cakerecept is geboren). De gasten vonden deze cake - ondanks zijn wat verfromfraaide voorkomen - heerlijk. Een aanrader

Oordeel Cake/Recept 96
Smaak: Heerlijk. Superluchtige soufflé cake met een subtiel vleugje anijs; Heel apart en verrassend.
Bereiding: Tijdrovend. Je moet echt even de tijd nemen/vinden om deze cake te maken. Bovendien zou ik hem gelijk uit de oven opdienen, want dan is hij op zijn mooist
Cijfer: 8,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten