Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

maandag 21 februari 2011

Cake 101: Cake aux pâtes de fruits (cake met fruitgom)

In Frankrijk zijn pâtes de fruits een echte lekkernij. De Hollandse drop kennen ze hier natuurlijk niet, dus moeten ze het stellen met een in mijn ogen - matig alternatief. Pâtes de fruits is een soort fruitgom, niet te verwarren met de in nederland bekende snoepjes fruitgums. Dit zijn gesuikerde blokjes met een zachte binnenkant. Het glazuur springt van je tanden zo zoet en bovendien blijft het enorm plakken in je kiezen. Je merkt het al - niet echt mijn favoriete snoepsoort.

In deze cake verwerk je een stuk of 10 van deze fruitgoms. Die snij je in kleine blokjes en meng je door een basisbeslag. Ook voeg je gemalen amandelen toe.

Deze cake doet mij een beetje denken aan tulband. Zoals wel eerder in dit project is de voorliefde van Sophie voor al dat geconfijte fruit me een raadsel. Deze cake valt voor mij ook weer in die categorie. De toevoeging van amandel aan een zoete cake is wel geweldig. De romige smaak geeft het cakebeslag net die extra kick.

Oordeel cake/recept 101:
Smaak: Tulbandsmaak. Dit is een prima koffiecake voor de liefhebber.
Bereiding: Simpel. Basisbeslag met toevoeging amandel en stukjes fruitgom
Cijfer: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten