Het bewuste kookboek

Het bewuste kookboek
de basis voor mijn cakeproject

dinsdag 22 maart 2011

Cake 107: Cake Savoyard

Wat een fantastisch weer! Vanochtend kopje koffie gedronken in het zonnetje op onze veranda. De lente is begonnen. Ik ben helemaal blij. Ons 3e seizoen staat voor de deur. In april beginnen we weer en we hebben een drukke tijd voor de boeg, want de boekingen lopen top. Wat wil een mens nog meer? Ehh;.....mijn cakeblog bijwerken.

Ik ben op het moment zo druk met de voorbereidingen voor mijn volgende blog (ja heel spannend - ga het een stukje grootser (ahum) aanpakken), dat ik bijna mijn eerste blogkindje zou vergeten. Deze blog is een ideale manier geweest om een beetje te wennen aan de online media. Ik was wat overdonderd door de reacties die ik kreeg op deze blog. Ik dacht dat alleen mijn lieve zus mijn gedachtenspinsels zou waarderen :-) Moet zeggen dat ik toch altijd wel een beetje digibeet zal blijven. Daarom ben ik me op dit moment maar even aan het inlezen over social media (zoals te zien op mijn boekenblog). Okee, genoeg daarover. Nu terug naar de cakes:

Cake 107 is niet echt een lente cake, maar eerder een wintercake; de cake Savoyard.

Savoyard roept bij mij de associatie op van 'bakkie vet' . Zo noemen wij de gerechten met deze naam tijdens onze jaarlijkse wintersport: Pommes de terre savoyard, pizza savoyard - gesmolten kaas alom. Dit cake-recept met met kaas, ui, spek, en ui staat garant voor een mega-machtige cake.

Eerlijk toegegeven: je keuken ruikt werkelijk heerlijk als hij staat te bakken. Alleen daarom al zou je hem eigenlijk een keertje moeten maken. Dit recept van Sophie valt mij een beetje tegen. De verhoudingen kloppen niet en daardoor smaakt hij helaas te eiig. Wat kleine aanpassingen kunnen wel een echte savoyard variant tot stand brengen, maar ik waarschuw je: het is een echte calorie bom. Ik zou deze cake nooit serveren tijdens high-tea of picknick. Nee, ik denk eerder aan kleine blokjes (plakken zijn te heftig) als borrelhapje bij een glas stevige rode wijn. Knisperend haardvuur erbij denken en klaar ben je.

Oordeel: Cake recept 107

Smaak: Te eiig. Geen echte Savoyard, maar dat is met wat kleine aanpassingen te verhelpen.
Winterse cake. Erg machtig!
Bereiding: Kwartiertje voorbereiding, want moet deel ingredienten even aanbakken.
Cijfer: 7,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten